Vastuumme kasvussa – Borealin yritysvastuuraportti ja vuosikertomus 2019

Vastuullisuus kasvaa Borealin ytimessä ja näkyy suomalaisen kuluttajan ruokapöydässä. Jalostamalla kannattavia ja kestäviä peltokasvilajikkeita kehitämme kotimaisen ruoantuotannon edellytyksiä sekä tuemme alaa saavuttamaan ilmastotavoitteitaan. Lue lisää toiminnastamme tuoreesta julkaisustamme Vastuumme kasvussa – vuosikertomus ja yritysvastuuraportti 2019

Viime vuosikymmenten aikana kasvintuotannon tuottavuus on kasvanut EU:ssa, ja selvitysten mukaan yli 70 % kasvusta perustuu kasvinjalostuksen tuottamaan hyötyyn.

Kasvinjalostus on parantanut lajikkeiden satopotentiaalia ja muita viljelyominaisuuksia, viljelyvarmuutta sekä sadon laatua.  Jalostuksen tuomien hyötyjen myötä kasvintuotannon ympäristö- ja ilmastokuormitusta on voitu pienentää merkittävästi, kun käytössä olevalla viljelypinta-alalla on voitu tuottaa satoa enemmän ja tehokkaammin.

Samalla viljelyn ja koko ruoantuotantoketjun taloudellinen kannattavuus paranee, kun viljelyssä on kyseiselle alueelle jalostettuja lajikkeita, joissa on käyttötarkoitukseen sopivia ominaisuuksia.

Jalostus tukee muutokseen sopeutumista

Boreal Kasvinjalostus Oy huolehtii omalta osaltaan kotimaisen ruoantuotannon edellytyksistä. Tuemme huoltovarmuutta Suomessa jalostamalla suomalaiselle elintarviketuotannolle tärkeistä kasvilajeista satoisia, laadukkaita ja kestäviä lajikkeita, jotka sopivat viljelyoloihimme myös ilmaston muuttuessa.

Vastuullisuus on kiinteä osa yhteiskunnallista perustehtäväämme, ja Borealin yritysvastuu kytkeytyykin erityisen vahvasti kehittämiimme lajikkeisiin.

– Työmme vastuullisuus kulkee läpi ruokaketjun suomalaisen ruoan kuluttajalle asti. Teemme parhaamme, jotta kotimainen ruoantuotanto sopeutuisi ilmastonmuutoksen tuomiin muutoksiin. Kasvinjalostuksella parannamme kannattavan, kestävän ja vastuullisen kotimaisen ruoantuotannon edellytyksiä, sanoo Borealin toimitusjohtaja Markku Äijälä.

Geenivarat omissa näpeissä

Borealin tehtävä on huolehtia myös jalostusaineistojen omistuksesta Suomessa, mikä on kansallisen huoltovarmuuden kannalta tärkeää.

– Tulevaisuuden lajiketarpeiden tarkka ennakointi on haastavaa, ja siksi erilaisia tarpeita varten on ylläpidettävä mahdollisimman monipuolista geeniainesta. Boreal on mukana varmistamassa geenivarojen saatavuutta tuleville sukupolville viljelijöiden, jalostuksen ja tutkimuksen tarpeisiin. Oman kattavan jalostusaineiston ylläpitämisen lisäksi osallistumme geenipankkitoimintaan tunnistamalla ja säilyttämällä geenivaroja, kertoo jalostusjohtaja Merja Veteläinen.

Borealin avainluvut 2019

• Liikevaihto: 9,8 miljoonaa €
  • Tilikauden tulos: 257 000 €
  • Omavaraisuusaste: 69,9 %
  • Liikevoitto: 460 000 €
  • Verot: 2,97 miljoonaa €
  • Henkilöstö: 70, joista 65 oli vakituisia.

Lue lisää: Borealin yritysvastuuraportti ja vuosikertomus 2019